Джон Ландис направи 3D версия на Thriller. Премиерата ще бъде на Филмовия фестивал във Венеция

 JazzFM BG
Джон Ландис направи 3D версия на Thriller. Премиерата ще бъде на Филмовия фестивал във Венеция

Режисьорът на видеото към песента Thriller на Майкъл Джексън Джон Ландис подготви 3D версия, която ще бъде показана за първи път на Филмовия фестивал във Венеция. 14-минутното филмче с танци на блестящия Майкъл Джексън в компанията на зомбита излезе през 1983 г., когато отново бе прожектирано в киносалоните. Тогава в продължение на три седмици видеото се въртеше всяка вечер в изпълнената до краен предел зала на кино AVCO в Лос Анджелис. Това е единственият музикален филм във Филмовия каталог на Националната библиотека на Американския конгрес. В официалния „Вево“ канал на Майкъл Джексън видеото има близо 430 милиона гледания.

Новата версия на Thriller е с „шокираща изненада“

„Щастлив съм, че имах възможността не само да възстановя видеоклипа, но и да усиля преживяването. Благодарение на върховите съвременни постижения покорихме нови висоти във визуално и звуково отношение. Thriller бе заснет по традиционния начин, но използвах творчески 3D технологиите. Искам да ви предупредя – във видеото има твърде шокираща изненада!“ – обяснява и предупреждава Джон Ландис. Той е режисьор на оригиналния клип и съсценарист заедно с Майкъл Джексън. Певецът го кани заради любовта си към неговия филм от 1981 г. „Американски върколак в Лондон“.

От компанията, която управлява наследството на Майкъл Джексън, посочват, че новата версия на видеото би удовлетворила творческия замисъл на музиканта: „Майкъл Джексън създаде Thriller като богато филмово преживяване – весело, страховито и безкрайно забавно. Триизмерната версия е съвременният прочит на първоначалната визия на Майкъл и Джон Ландис. Почитателите по целия свят ще се влюбят в нея!“

Съдебни спорове преди реализирането на проекта

Първоначалната идея бе новата версия на видеото да бъде част от турнето This Is It, но спорове, свързани с авторските права, възпрепятстваха осъщесвяването й. След години на съдебни битки, започнали шест месеца преди смъртта на музиканта, Ландис получи желаното възнаграждение – 50 процента от приходите, и пристъпи към работа

Песента Thriller е от едноименния албум на Майкъл Джексън от 1982 г., продуциран от Куинси Джоунс. И до момента той остава най-продаваният албум на всички времена – от него са купени 66 милиона екземпляра. Албумът отбеляза и още един рекорд – по брой награди „Грами“ – 8. Песента е написана от Род Темпъртън.

Род Темпъртън, Невидимия – с хубави думи и красива музика той ни каза как да живеем, как да бъдем щастливи

„Куинси ми каза: „Ти даде името на предишния албум. Виж какво можеш да направиш за този.“ – спомня си в интервю за Би Би Си през 2006 г. Род Темпъртън. Това, което следва, е История. „Когато написах демото за Thriller, озаглавих песента Starlight.“ – започва разказа си пред британския Sunday Telegraph през 2007 г. Род Темпъртън. Куинси Джоунс му предлага да помисли за по-добро заглавие. „Върнах се в хотела, написах двеста – триста заглавия и се спрях на Midnight Man. На следващата сутрин се събудих с думата Thriller на уста. Нещо щракна в главата ми, че това е заглавието. Направо си го представих как е отпечатано на първо място в класацията на „Билборд“. Просто почувствах колко подходящо ще е то. Тогава много бързо написах текста на песента.“ – връща се назад във времето Род Темпъртън.

Тексът на Thriller е за силното вълнение на любовта, чудовищно голяма, в която проявяваме най-дълбоките си инстинкти. „Винаги съм си представял как тя завършва с речитатив. Исках да го произнесе добре познат от хорър филмите глас.“ – разказва после Темпъртън. Съдбата нарежда останалото: „Куинси попита: „Какво мислиш за Винсънт Прайс?“ Казах, че би било страхотно, ако успеем да го убедим.“ Това не е трудно, тъй като Винсънт е приятел на съпругата на Куинси. Той се съгласява да участва, приемайки предложението за фиксиран хонорар. Но няма текст! „Бях уверен, че като опитен актьор той ще може да импровизира нещо на момента. Вечерта обаче Куинси ми звънна и каза: „Винсънт никога не е работил без сценарий. Няма никакъв опит в музиката. Защо не напишеш текст?“ Записът беше планирани за 14 ч. на следващия ден. Обещах му и оставих това за сутринта. Още в 9 ч. някой позвъни на вратата. Моят литературен агент. Съвсем бях забравил, че е в града и беше казал, че ще мине да поговорим. Така отмина времето до обяд. Тъкмо го изпратих и Куинси ми се обади отново: „Готов ли си?“ „В 14 ч. ще бъда с материалите в студиото.“ – отвърнах аз. Изскочих на улицата, спрях такси и докато пътувам, написах три строфи. Щяха да свършат работа – така и така ни трябваха само две. Когато завивахме пред студиото, отпред точно спираше лимузината на Винсънт. Слязох на служебния вход, тичешком хвърлих листа на охраната да направи фотокопия и когато Винсънт влезе в студиото, текстът вече го очакваше там.“ – разказва със смях Род Темпъртън.

Thriller през 2017 г.

Триизмерната версия на Thriller запазва оригинала на видеото, като от 35-милиметровия негатив е направена 3D реконструкция. Музиката – както изпятата от Майкъл, така и допълнителните оркестрации на Елмър Бърнстайн, е в три версии – 5 и 7-канална, както и по стандарта Atmos. „Новият клип е автентичен, интуитивен и въздействащ. Когато го видиш на голям екран и чуеш мощния звук в залата, преживяването е направо невероятно!“ – обещава Джон Бранка – съуправител на наследството на Майкъл Джексън. И прави връзка с творчеството на покойния певец: „Майкъл щеше да използва триизмерни визуализации в турнето си This Is It, така че случващото се сега е нещо, което самият той би направил. Той много щеше да хареса финалния резултат!“

И нов живот за първия документален филм за създаването на музикално видео

През 80-те Джон Бранка е адвокат на Майкъл Джексън. За да покрие колосалните разходи по създаването на 14-минутното видео на Thriller, той се обръща към MTV и Showcase с идеята да излъчат и разпространят „филм за филма“ – нещо, което не е правено досега. Документалният филм до момента е бил издаван само на VHS касета, а след отмирането на този формат през 1990 г. вече не е достъпен легално. Сега за първи път той ще бъде показан в киносалон успоредно с премиерата на 3D Thriller. 74-то издание на филмовия фестивал с най-дълга история започва на 30 август – ден след рождената дата на Майкъл Джексън, и продължава до 9 септември.


Ключови думи : албум, филмовия фестивал, видеото, песента, майкъл джексън, студиото, винсънт, новата версия, thriller, куинси, написах, род темпъртън, джон ландис

Виж оригиналната статия в JazzFM BG